Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Методика розвитку музично-виконавських здібностей майбутніх учителів у класі фортепіано

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Згурська, Н. М.
dc.date.accessioned 2024-04-30T13:17:33Z
dc.date.available 2024-04-30T13:17:33Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.citation Згурська, Н. М. Методика розвитку музично-виконавських здібностей майбутніх учителів у класі фортепіано / Н. М. Згурська // Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 14 : Теорія і методика мистецької освіти : зб. наук. праць / голов. ред. кол. О. П. Щолокова. – Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2023. – Вип. 30. – С. 76-82. uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/45051
dc.description.abstract У статті презентується оригінальна методика розвитку музично-виконавських здібностей майбутніх учителів, яка ґрунтується на креативній спрямованості фортепіанного навчання, вдосконаленні виконавської майстерності, а також включає певні принципи, відповідні педагогічні умови й методи. Найбільш ефективними методами розвитку музично-виконавських здібностей студентів вищих закладів освіти у межах фортепіанного навчання є: стимулювання інтересу до виконавської діяльності, асоціативні методи, емоційне-інтонаційне загострення, інтерпретація музичного твору, імпровізація з елементами композиції, рефлексія. Розроблена методика сприяє розвитку музично-виконавських здібностей, забезпечує успішне навчання студентів у класі фортепіано. Музично-виконавські здібності допомагають майбутнім учителям вирішувати складні завдання навчальної програми, знаходити підхід до тієї чи іншої ситуації, професійно виконувати музичні твори, доносити їх внутрішній зміст до слухачів у досконалій технічній, художній формі. uk
dc.description.abstract In this article presented original methodology of development music-performance abilities of future teachers that is based on creative orientation of piano studies, improvement performance of skills. Methodology includes certain principles, it is expedient organization of education performance activity; activity in choosing the educational repertoire, orientation on creative development; improvement of artistic qualities, formation performance culture. Also presented methodology contains appropriate pedagogical conditions (ensuring the motivation focus of musical performance activities on piano lessons; orientation on creativity, originality performance ; organization of the dialogic style of performance; focus on the success of the technical and artistic performance of the musical piece; support on creative technology; stimulation of reflective activity of students in piano class), three stages-informative and preparatory, formation and creative, result-conclusive and methods. During the research, the most effective methods of developing musical-performance abilities of students of higher educational institutions in piano class were found to be-stimulation interest to performance activity, associative methods, emotional and intonation aggravation, interpretation musical piece, improvisation with composition elements, reflection. The author has proved that this methodology maximally contributes to the development of musical-performance abilities, ensures successful study of the students in piano class. The article also emphasizes that it is musical-performance abilities that help of the future teachers to solve basic tasks of the curriculum, to find an approach to this or that situation, to professionally perform musical piece, to convey their inner meaning in a daring technical and artistic form. uk
dc.language.iso uk_UA uk
dc.publisher Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова uk
dc.subject музично-виконавські здібності uk
dc.subject методика розвитку музично-виконавських здібностей uk
dc.subject ефективні методи розвитку музично-виконавських здібностей майбутніх вчителів uk
dc.subject фортепіанне навчання. uk
dc.subject musical-performance abilities uk
dc.subject methodology of development musical-performance abilities uk
dc.subject effective methods of developments musical-performance abilities of the future teachers uk
dc.subject piano teaching uk
dc.title Методика розвитку музично-виконавських здібностей майбутніх учителів у класі фортепіано uk
dc.title.alternative Methodology of development of music-performans abilities of the future teacher withing piano studying uk
dc.type Article uk
dc.identifier.udc 378.091.3:37.091.12.011.3-051]:78
dc.identifier.doi doi.org/10.31392/UDU-nc.series14.2023.30.10


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу